Aquarelachtig effect: schrappen in spiritusvernis en kort laten uitbijten
Een dikke laag spiritusvernis opbrengen en een nacht laten drogen zodat de vernis goed hard is. Met de zijkant van het schraapstaal in de laag schrappen. Je krijgt een lijn met een afgebrokkelde rand doordat de spiritusvernis in ronde brokjes van de plaat af spettert. Hoe dikker de laag, hoe groter de brokjes vernis. Voor een extra dikke laag kan je er na een nacht drogen nog een tweede laag spiritusvernis overheen smeren en weer een nacht laten drogen.
De plaat heel even laten uitbijten tot je de kleur van het zink ziet veranderen. Het reliëf moet net voelbaar zijn met de vingertop.
Diep reliëf: schrappen in spiritusvernis en lang laten uitbijten
Een dikke laag spiritusvernis een nacht laten drogen. Afschrappen met de zijkant van het schraapstaal.
De plaat lang laten uitbijten tot een diep reliëf.
Ook hierbij kan je de hoogdrukdiepdrukcombinatie toepassen.
Verschil tussen kort en lang laten uitbijten
Niet op je horloge kijken! Door de loupe kijken!
Ook hier heeft het geen zin om op je horloge te kijken of de plaat al voldoende is uitgebeten. Als het zuur net aangemaakt is, zal het sterker zijn en sneller uitbijten dan wanneer er al veel in geëtst is. Ook de temperatuur beïnvloedt de sterkte. Dus regelmatig de plaat uit het zuurbad halen, schoonspoelen, afdrogen tussen krantepapier, door de loupe kijken en met de vinger het reliëf voelen.
Voorbeeld van het aquarelachtig effect
Circle and cist, Lakehead Hill
De plaat is in 2 fases geëtst. Eerst zijn de donkerste delen in de vernislaag geschrapt en geëtst. Daarna zijn de lichtere delen afgeschrapt en geëtst. De donkere delen zijn niet afgedekt en worden dus op deze manier een tweede keer geëtst.