3-dubbel gebeten lijnets

Home » Blog pagina » 3-dubbel gebeten lijnets

3-dubbel gebeten lijnen

Onze leraar Harry van Kruiningen raadde ons sterk af een lijnets na het schoonmaken van de plaat opnieuw met etsgrond af te dekken. De etsgrond vloeit dan in de uitgebeten lijnen wat de afdeklaag dunner maakt langs de randen ervan. Bij het etsen kan het zuur door de dunnere laag heen bijten.

Doen wat niet mag

Dat wilde ik wel eens zien! Ik gebruikte vloeibare etsgrond extra verdund met een beetje terpentine. Er ontstonden lichtere randen langs de lijnen en met wat sterker zuur werden die ook uitgebeten. 3-dubbel dikke lijnen kwamen tevoorschijn!

3 dubbel geëtste lijnen, vergroot detail uit Bledgebrook Head
vergroot detail uit Bledgebrook Head

Bij de onderste bruine lijn is een lichte lijn in het midden en twee donkerder lijnen daar tegenaan te zien. Dat is een 3 dubbel geëtste lijn! Eén keer de lijn tekenen in etsgrond, etsen, de plaat schoonmaken, weer afdekken met etsgrond en nog eens etsen. Kabeltouwen worden het!

De rode vlekken zijn van een andere plaat gedrukt waar notenvernis gedeeltelijk is afgeschrapt en kort geëtst.

De geheimen van Bledge Brook Head

Bledge Brook Head, een stenenparadijs
Bledge Brook Head, kleuretsen op indiaas theepapier, 3 x (56 x 76cm), tekst op handgeschept papier, 30 x 20 cm, 1996

In ‘Bledge Brook Head, een stenenparadijs’ heb ik verschillende etstechnieken gebruikt. Klik op het plaatje voor de technische uitleg.

Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

Bledgebrook Head 1, lijnets in etsgrond, de bovenste lijn in notenvernis

Lijnets in etsgrond getekend, de bovenste lijn in notenvernis.

Bledgebrook Head 2, lijnetsen in etsgrond

Lijnets gedrukt van 2 platen, getekend in etsgrond.

Bledgebrook Head 3, schrappen in notenvernis

Gedrukt van 2 platen, bij beide is notenvernis afgeschrapt.

Bledgebrook Head 4, lijnetsen in etsgrond

Gedrukt van 2 platen: getekend in etsgrond, de rode lijnen zijn langer geëtst dan de groene

Bledgebrook Head middenpaneel

De plaat bovenaan is een lijnets in notenvernis gekrast. Bij de etsen in het midden en onderaan is gebruik gemaakt van 3dubbel lijnetsen

Bledgebrook Head 5, lijnets 3-dubbel geëtst

Bij de rode plaat is notenvernis afgeschrapt, bij de groene is getekend in etsgrond en 3-dubbel geëtst

Bledgebrook Head 6, lijnets 3-dubbel geëtst

Van 3 platen gedrukt: geel is geschrapt in notenvernis, rood en blauw zijn getekend in etsgrond en 3dubbel geëtst.

Bledgebrook Head 7, 3-dubbele lijnets in etsgrond

Ets van 2 platen gedrukt. Rood geschrapt in notenvernis, bruin in etsgrond getekend en met 3-dubbele lijn geëtst.

Bledgebrook Head 8, afgeschrapt notenvernis en 3dubbele lijnets in etsgrond

Ets van 3 platen gedrukt. De groene tinten op 1 plaat geschrapt in notenvernis, de rode en bruine tinten in etsgrond getekend en met 3-dubbele lijn geëtst.

Bledgebrook Head 9, afgeschrapt notenvernis

Afgeschrapt notenvernis

Bledgebrook Head 10, lijnets in notenvernis

Lijnets in notenvernis

Geëtste tekst zonder spiegelschrift te moeten schrijven

Het tekst paneeltje van ‘Bledgebrook Head, een stenenparadijs’:

Tekst bij Bledge Brook Head
tekst bij Bledge brook Head, 30 x 20 cm

Om de suggestie van een ruw rotsblok te krijgen heb ik een beschadigd plaatje afgedrukt. Een tweede plaat heb ik met notenvernis gelakt. Daarin heb ik de tekst gekrast en diep laten uitbijten. De plaat houdt dan veel inkt, wat een afdruk geeft met dikke vette letters. Op die afdruk staat de tekst in spiegelbeeld! Maar er zit zoveel inkt op het papier, dat je de afdruk zelf op een ander vel kan afdrukken. Daar staat de tekst dan weer leesbaar op.

“Papier met kloten”

Het indiase theepapier heb ik gebruikt omdat het me aan rotsen deed denken. Het is niet neutraal wit en niet glad. Het is ”papier met kloten”: het speelt een eigen rol in de compositie waar je rekening mee moet houden.

Plaats een reactie