3-dubbel gebeten lijnen
Onze leraar Harry van Kruiningen raadde ons sterk af een lijnets na het schoonmaken van de plaat opnieuw met etsgrond af te dekken. De etsgrond vloeit dan in de uitgebeten lijnen wat de afdeklaag dunner maakt langs de randen ervan. Bij het etsen kan het zuur door de dunnere laag heen bijten.
Doen wat niet mag
Dat wilde ik wel eens zien! Ik gebruikte vloeibare etsgrond extra verdund met een beetje terpentine. Er ontstonden lichtere randen langs de lijnen en met wat sterker zuur werden die ook uitgebeten. 3-dubbel dikke lijnen kwamen tevoorschijn!
Bij de onderste bruine lijn is een lichte lijn in het midden en twee donkerder lijnen daar tegenaan te zien. Dat is een 3 dubbel geëtste lijn! Eén keer de lijn tekenen in etsgrond, etsen, de plaat schoonmaken, weer afdekken met etsgrond en nog eens etsen. Kabeltouwen worden het!
De rode vlekken zijn van een andere plaat gedrukt waar notenvernis gedeeltelijk is afgeschrapt en kort geëtst.
De geheimen van Bledge Brook Head
In ‘Bledge Brook Head, een stenenparadijs’ heb ik verschillende etstechnieken gebruikt. Klik op het plaatje voor de technische uitleg.
Geëtste tekst zonder spiegelschrift te moeten schrijven
Het tekst paneeltje van ‘Bledgebrook Head, een stenenparadijs’:
Om de suggestie van een ruw rotsblok te krijgen heb ik een beschadigd plaatje afgedrukt. Een tweede plaat heb ik met notenvernis gelakt. Daarin heb ik de tekst gekrast en diep laten uitbijten. De plaat houdt dan veel inkt, wat een afdruk geeft met dikke vette letters. Op die afdruk staat de tekst in spiegelbeeld! Maar er zit zoveel inkt op het papier, dat je de afdruk zelf op een ander vel kan afdrukken. Daar staat de tekst dan weer leesbaar op.
“Papier met kloten”
Het indiase theepapier heb ik gebruikt omdat het me aan rotsen deed denken. Het is niet neutraal wit en niet glad. Het is ”papier met kloten”: het speelt een eigen rol in de compositie waar je rekening mee moet houden.